Importujesz samochody i inne pojazdy? A może prowadzisz autohandel lub komis? Masz obowiązek rozliczać opłatę produktową za opony, oleje, baterie i akumulatory. Poznaj warunki, przedmiot i stawki opłaty produktowej, a następnie sprawdź, jak uniknąć opłaty produktowej za samochody.
Udostępnij artykuł:
Spis treści
Co jest objęte opłatą produktową za samochody?
Choć sformułowanie „opłata produktowa za samochody” na stałe weszło do użytku przedsiębiorców prowadzących autohandel, to tak naprawdę opłata ta naliczana jest nie za same samochody, lecz za ich komponenty: baterie, akumulatory, oleje i opony.
Szczegółowy katalog produktów objętych opłatą produktową zawarty jest w załączniku 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Zgodnie z przepisami, opłatą produktową objęte są:
oleje smarowe otrzymane z ropy naftowej, preparaty z ciężkich frakcji,
preparaty smarowe, dodatki, środki zapobiegające zamarzaniu,
opony pneumatyczne nowe,
używane i bieżnikowane,
baterie przenośne,
akumulatory.
Opłata produktowa dla autohandlu – kto musi ją płacić?
Obowiązek uiszczania opłaty produktowej ciąży na przedsiębiorcach, którzy w ciągu danego roku kalendarzowego wprowadzili do obrotu baterie, akumulatory, opony, oleje lub smary. Chodzi tu zarówno o firmy wprowadzające pojedyncze produkty (np. nowe akumulatory, fabrycznie zapakowane oleje, nowe opony), jak i te wprowadzające produkty zamontowane w sprzęcie lub w pojazdach, np. w samochodach.
Wśród przedsiębiorców prowadzących autohandel, którzy powinni uiszczać opłatę produktową można wymienić m.in.:
komisy samochodowe,
importerów samochodów używanych (zarówno z UE, jak i spoza UE),
dealerów nowych samochodów i jednośladów,
firmy wprowadzające na polski rynek nowe lub używane maszyny rolnicze.
Opłata produktowa naliczana jest za każdy kilogram produktów wprowadzonych na polski rynek. Aktualnie obowiązujące stawki kształtują się następująco:
opony nowe i bieżnikowane – 2,20 zł/kg,
opony używane – 4,20 zł/kg,
oleje i preparaty smarowe – 2,10 zł/kg,
baterie i akumulatory – 9 zł/kg.
Opłata produktowa za samochody jest płatna wyłącznie w przypadku, kiedy przedsiębiorca nie osiągnie minimalnych poziomów odzysku i recyklingu odpadów powstałych z wprowadzonych przez niego produktów.
Minimalne poziomy odzysku i recyklingu na 2024 r. wynoszą:
Poz.
Rodzaj produktów
Minimalny poziom odzysku
Minimalny poziom recyklingu
1
oleje i preparaty smarowe
50%
35%
2
opony nowe i bieżnikowane
75%
15%
3
opony używane
75%
15%
Ustawowy poziom zbiórki na 2024 r. wynosi:
Poz.
Rodzaj produktów
Ustawowy poziom zbiórki
1
baterie i akumulatory
45%
Co to oznacza w praktyce? Jeśli w danym roku wprowadziłeś na rynek 30 samochodów używanych, w których zamontowano opony o łącznej masie 1000 kg, to masz obowiązek zebrać 750 kg zużytych opon, a następnie 150 kg tych opon przekazać do recyklingu, uzyskując specjalne potwierdzenie (DPR lub EDPR). W przeciwnym razie za same opony zapłacisz 3780 zł opłaty produktowej!
Ile wynosi przeciętna opłata produktowa za samochód?
Na opłatę produktową za samochody składa się nie tylko opłata za opony, ale też za olej, akumulatory i baterie.
Przyjmując, że w przeciętnym samochodzie spalinowym znajdują się:
4 opony o łącznej wadze 32 kg,
5 l oleju smarowego,
akumulator o wadze 15 kg,
2 baterie guzikowe w kluczykach o masie 0,004 kg,
to suma należnej opłaty produktowej wyniesie aż 129 zł. Jeśli w ciągu roku wprowadzisz na rynek 50 takich samochodów, to już 15 marca kolejnego roku zapłacisz za nie niemal 6500 zł.
Czy można uniknąć opłaty produktowej prowadząc autohandel?
Tak. Najlepszym sposobem na uniknięcie opłaty produktowej jest wykonanie obowiązku recyklingu i odzysku. Każdy przedsiębiorca może zrobić to na 2 sposoby: samodzielnie lub przekazując swój obowiązek organizacji odzysku.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest podpisanie umowy i przekazanie obowiązku profesjonalnemu podmiotowi. Decydując się na skorzystanie z usług Interzero:
unikniesz konieczności uiszczania wysokiej opłaty produktowej za samochody,
zapłacisz jedynie niską, stałą opłatę z tytułu umowy,
nie będziesz musiał samodzielnie organizować i finansować zbiórki odpadów,
razem z obowiązkiem recyklingu, przekażesz obowiązek przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
zyskasz pewność, że Twoje obowiązki zostały zrealizowane w 100%.
Ile można zaoszczędzić przekazując obowiązek organizacji odzysku Interzero?
Kwota oszczędności będzie zależała od wielkości i skali działalności Twojej firmy. W przypadku autohandlu będą to masy opon, olejów, baterii i akumulatorów zamontowanych we wszystkich wprowadzonych do obrotu samochodach.
https://quiz-oplataproduktowa.interzero.pl/quiz
Poniżej znajdziesz przykładowe wyliczenie dla przedsiębiorcy, który w ciągu roku wprowadził na rynek 100 samochodów spalinowych:
Jak widzisz, opłata produktowa za 100 samochodów wynosi niemal 13 tys. zł. Jeśli przekażesz swój obowiązek Interzero, to za sprowadzenie 100 aut zapłacisz tylko 3120 zł, oszczędzając niemal 10 tys. zł.
Jak przekazać obowiązek odzysku i recyklingu Interzero?
Umowę o przekazanie obowiązku odzysku i recyklingu podpiszesz w 3 prostych krokach.
Przejdź do naszego kalkulatora opłaty produktowej, wybierz rodzaj umowy „Autohandel”, a następnie wpisz masy produktów i ilość pojazdów wprowadzonych na rynek w ubiegłym roku.
Uzupełnij dane swojej firmy i zapoznaj się z warunkami wygenerowanej umowy.
Podpisz umowę i odeślij do Interzero. Umowę możesz: podpisać odręcznie i przesłać do nas w 2 egzemplarzach pocztą tradycyjną lub podpisać elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłać do nas e-mailem – szybko i wygodnie.
Po podpisaniu umowy, aktywujemy Twoje internetowe konto w panelu klienta Moje Interzero, z pomocą którego będziesz mógł zgłaszać nam masy wprowadzonych produktów i opakowań.
Gratulacje! Właśnie zaoszczędziłeś czas i pieniądze, które do tej pory przeznaczałeś na opłatę produktową!
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Poznaj najważniejsze informacje o opłacie produktowej.
Wylicz swoją opłatę produktową z pomocą kalkulatora lub wzoru.
Twoja firma wytwarza odpady? Pomożemy Ci je zagospodarować! Interzero świadczy fachowe i w 100% bezpieczne usługi odbioru odpadów przemysłowych na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego. Napisz do nas i otrzymaj najlepszą ofertę na wywóz odpadów przemysłowych i poprodukcyjnych!
Świadczymy kompleksowe, profesjonalne usługi odbioru i wywozu odpadów przemysłowych ze wszystkich firm na terenie Poznania i województwa wielkopolskiego. Oferujemy niskie ceny, elastyczne terminy i sprawną realizację usług. Poznaj zalety współpracy z Interzero i zamów odbiór odpadów poprodukcyjnych z wybranej lokalizacji.
Realizujemy odbiór wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych z firm, instytucji, zakładów produkcyjnych i magazynów w całej Wielkopolsce. Nasze kompleksowe usługi obejmują odbiór oraz wywóz odpadów niebezpiecznych, a następnie przekazanie ich do utylizacji i recyklingu. Napisz do nas i otrzymaj najlepszą ofertę na odbiór odpadów niebezpiecznych z dowolnej lokalizacji w Poznaniu i okolicach!
Dziękujemy za przesłaną wiadomość. Skontaktujemy się z Tobą najszybciej, jak to będzie możliwe. Zespół Interzero
PL
PL
EN
PL
PL
EN
Zarządzaj zgodą
Używamy plików cookie w celu optymalizacji naszej strony internetowej i naszego serwisu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.